Suus goes Zuid-Oost-Azie | About Page | Favoriete links | Voorbereidingen | Thailand | Laos | Vietnam | Cambodia | Maleisie/Bali
Vietnam

Hanoi, maandag 3 maart 2003 13:58uur
Jeeeeemig de peeeeeemig! Wij zijn zaterdagmiddag om 13:30uur vanuit Laos (VanVieng) vertrokken met een bus naar Vientiene (hoofdstad van Laos) we kwamen rond 17:00uur daaraan! Met verdriet in m'n hart hebben we (Milena en ik) afscheid genomen van Ramses die direkt met de bus naar de grens ging van Thailand. Wij zijn toen naar de agency gegaan om de passaporte van Milena op te halen die ze in Luang Prabang had afgegeven voor een visa van Vietnam. Maar tot onze GROTE schrik bleek de agency gesloten te zijn (zaterdagmiddag). De angst zat goed in onze broek want onze visa van Laos verliep op 2 maart 2003! Dus de volgende dag!!Hulukkug waren de buren van dat agency heel behulpzaam en belde naar het nummer wat op het adreskaartje (die we mee kregen vanuit Luang Prabang) stond en de man kwam binnen een uur om z'n agency te openen en ons de passaporte van Milena te overhandigen! Ik vroeg onmiddelijk of hij ook planetickets kon regelen want we moesten uiterlijk zondag het land verlaten (i.v.m. onze verlopen visum)! Hij zij dat de vluchten volgeboekt waren tot zeker half maart! Nog een keer een grote schrik in m'n broek! Maar zoals vele Lao-ten behulpzaam zijn offer he us een busticket naar Hanoi voor 20Dollar. Een busreis wat 20 uur heeft geduurd!!!

Hanoi, zondag 2 maart 2003
De bus haalde ons op van het agencie om 18:30uur (Milena had ondertussen een douche genomen in dat agencie) en we zijn rond 21:00uur Vientiene uitgereden en de volgende middag 18:30uur zijn we dan in Vietnam aangekomen! Blehhhhhhhhhh! Wat een rotstad is dit zeg! Veeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel verkeer ik kwam met hoofdpijn uit de bus en we zijn uiteindelijk in het oude centrum van Hanoi terecht gekomen in een leuke guesthouse met televee!!!!! Kep gisteravond naar Liverpool tegen Manchaster United gekeken! (Muncian lost with 2-0) was raar om televisie te kijken ik moest uiteraard heel eigenaardig op alle knopjes drukken omdat ik (zogenaamd) niet wist hoe zo'n vierkante kast werkte???We zijn daarna uiteten geweest in het drukke Hanoi en hebben eerst een biertje gedronken op onze vriendschap en nieuwe land (Hanoi beer) en toen eigenlijk direkt besloten om Hanoi zo snel mogelijk te verlaten!! We hebben gister onze beiden moeders gebeld! De mijne was kwaad aan de telefoon omdat het te lang geleden was dat ik gebeld had (Thailand/Bangkok) en Milena's moeder heeft het hele gesprek gehuild omdat ook voor haar het laatste gesprek in Thailand/Bangkok over de telefoon heeft plaatsgevonden! Het grappige aan haar moeder was toen ze vroeg waar we nu waren en Milena zei in Vietnam dacht de moeder Oi? Waar de oorlog is???Dikke pret nadat we opgehangen hadden en we besloten op dat moment dat we vaker zouden bellen naar onze moeders!! Op het moment zitten we in het Internetcafee en de foto's van Laos worden nu gescand !!!!!!!!!!!!!Ooowjah ik heb het boek uitgelezen van John Grisham 'de Partner' echt echt echt echt een aanrader!!! Dit keer verwachtte ik het einde niet zoals ik het in m'n hoofd had!!!Anyway. Morgen vertrekken per trein vanuit Hanoi naar Haiphong!

CatBa, 4 maart 2003 16:58uur
Gaap gaap vanochtend zijn we door de 'jongetjes' van het hotel om 05:00uur wakker gemaakt omdat we de trein van 06:00uur vanaf het station naar Haiphong hebben genomen! Met veel geweld heeft Milena me wakker kunnen krijgen en met dichtgeplakte ogen hebben we onze rugzakken ingepakt! Om 05:45uur kwamen we met de taxi voor 20.000Dong (iets meer dan een 1Dollar) op het station aan! Ik ben onmiddelijk in de rij gaan staan voor kaartjes die maar 20.000Dong per persoon kostte (jah dus,...de treinreis kostte evenveel als de taxi die zelfs gemeterd was) en de treinreis duurde anderhalf uur midden door het Vietnamese landschap! Was een leuke ervaring zeer kort omdat we natuurlijk lange afstanden gewend waren en ook omdat we gereserveerde stoelen kregen! Moest natuurlijk de hele trein door om te kijken waar stoel 49 was! Uiteraard vertrokken we precies om 06:00uur daar kan de NS nog een puntje aanzuigen en het leuke van de treinreis was dat er allerlei karretjes met LEKKERE goedkope Vietnamese voedsel passeerden! Na 1,5uur dus op de plaats van bestemming aangekomen werden we vriendelijk onthaald door een cycloman (een fietser met soortje van bakrijder) en voor 1Dollar werden we naar de harbour gebracht waar onze boot vertrok naar Cat Ba! Bij de harbour werden we belaagd door stel 'wijfuh' die ons allerlei dingen wilde verkopen! Echt tot aan het irritante toe. Mijn geduld raakte ietwat op en ik dreigde 1 v/d meisjes of mij met rust te laten en wel direkt of ik stampte mijn vuist in haar gezicht? Ze begreep me,.....
Milena wat geneerd mij naar achter geduwt and don't b pissed Soewsan. Anyway ze had wel gelijk maar ik had geen zin om mensen van m'n lijf af te moeten slaan als ik al 13x nee heb gezegd!!!Nou uiteindelijk de boot ingestapt en de trip duurde 1,5uur en we zijn nu beland op een heeeeeeeeeeeeeeeeeel mooi eiland Cat Ba dus. Omdat we nu in de 'wintertijd' hier zijn is het vrij rustig met het toerisme en zijn vele hotels leeg en kamers goedkoop te krijgen! Voor 5Dollar met z'n 2-en hebben we een kamer met uitzicht waar je een natte onderbroek van krijgt!! (foto's komen later) We zijn zojuist net terug van het strand waar we gespeeld hebben met locale jongens. Katapult schieten (met targets en vliegers uit de lucht schieten van onschuldige andere vakantiegangers) en 1 of andere kapoera a la electric boogie over mekaars lichaam! We hebben genoten van de middag en uiteraard Vietnameze woorden geleerd! Mijn gebrek alleen is dat ik in Thailand Indonesisch ging praten in Laos ging ik Thais praten en nu hier in Vietnam praat ik Laotisch! Milena dreunt me elke keer maar het helpt niet! Zometeen gaan we een restaurant uitzoeken met uitzicht op de sunset we hopen goede fishfood te krijgen want daar staat het land bekend om! Gisteravond in Hanoi hebben Milena en ik krab gegeten! Echt onwijzzzzzz!! Staat er zo'n kraampje op straat met levende krabben je wijst er 1 aan en ze dompelt de krab in een pannetje voor een paar minuten en ondertussen wordt er provisorisch met krukjes een tafeltje voor je klaargemaakt en eten dan maar!!!!!!!!! We hebben eerlijk waar genoten van deze manier van eten! We hebben ook natuurlijk met local people gepraat en uiteraard was het sensational dat wij dat wel 'durfde',........ Anyway. Morgenochtend vertrekken we echter vanuit Cat Ba naar Halong City om daar de boot te pakken naar het volgende eiland! We zoeken namelijk een eiland waar GEEN mensen wonen (even no local people) en waar de boot ons alleen maar dropped en ophaalt wanneer we een datum meegeven! We moeten onze eigen voedsel meebrengen en we proberen dan 3 a 4 dagen te overleven,........... Expeditie Suus-An en Milena.

Tai Xa Pha, Van Don Island 5 maart 2003
Deze avontuur met Milena vandaag zal ik nimmer vergeten. Vanochtend om 08:00uur vertrokken we vanuit Cat Ba naar Halong City en vanuit Halong City naar Van Don Island. Na afscheid genomen te hebben van de zeer zeer vriendelijke hoteleigenaar die ons alle informatie gaf waar we om vroegen zijn we per boot van Cat Ba naar weeer het vaste land van Vietnam Halong City gevaren. Een boot trip die 3 uur duurde en een geweldige ervaring was. We voeren tussen enorme rotsen met waanzinnige uitzichten vanaf de boot. Onderweg werd er ff een stop gemaakt om een duik te nemen. In Halong City zijn we onvoorbereid (wat het tofste is voor een backpacker) op zoek gegaan naar de harbour waar de ferry ons naar het volgende eiland bracht. Een eiland waar mensen niet of nauwelijks Engels praten en waar we geen toeristen zijn tegen gekomen.
Vanuit Hon Gai zijn we per minibus met alleen maar locals naar Cia Rong gereden. (20.000Dong p.p)= +/- 1,20Dollar en voor local people 10.000Dong (die onderscheid wordt trouwens op prijspublicatie borden gemaakt, overal,...) door geweldige landerijen en pure Vietnam mensen cultuur en traditie. In de bus waren we een sensatie en kregen alle aandacht waat ik natuurlijk gebruik van maakte. Na de busreis van 1 uur hebben we weer een boottocht gemaakt van een kleine kwartier waar we wederom de enige toeristen waren en het meest nog grappige van de veerpont was dat er maar 1 auto op past en die auto staat op een soortje van draaiende schijf. Dus toen we op de volgende eiland aankwamen werd de auto 'gewoon' gedraaid zodat-ie eraf kon rijden. Wij zijn toen op motor-bikes gestapt (met 2 vreemde mannen) die ons vervolgens naar het dorp bracht. Cai Rong. Nadat we een guesthouse hadden gevonden voor 60.000Dong (+/-4Dollar) zijn we gaan wandelen door het dorp waar we genoten van de NIET-toeristen! Echt geweldig gevoel!!! We liepen voorbij een school waarij de HELE school leegliep en met ons aan ons en op ons door de straat paradeerden. Op dat moment werden we nog eens met onze neus op de feiten gedrukt dat wij de enige 'blanke' daar waren!! Kewl !!!!!! M.b.v. de LP (Lonely Planet) probeerden we een conversatie aan te gaan wat natuurlijk niet helemaal lukte!! Wel ontzettend veel foto's gemaakt en veel gezongen en 1 t/m 10 geteld in het Engels en Vietnamees. Moe en voldaan zijn we richting onze guesthouse gegaan om bij een restaurant te gaan eten waar ze geen menu-kaarten hadden. Ook weer met m.b.v. de LP wat eten besteld wat overigens HEERLIJK was en om 20:00uur naar 'huis' gegaan,..... Het was een geweldige dag!!!

Quan Ninh, Quan Lan Island vrijdag 7 maart 2003
Na een bootreis van ruim 3 uur vanaf het Van Don Island te hebben gemaakt wederom door kaartachtige uitzichten zijn we aangekomen op Quan Lan Island. Quan Lan Island kent hele mooie stranden maar is verder absoluut niet toeristisch gericht en we werden met grote verbaasde blikken onthaald. Ook weer niemand sprak Engels m.b.v. handen en voeten en de LP hebben we een 'guesthouse' gevonden (de enige op het eiland) waar we uiterst vriendelijke Vietnameze eigenaren aantroffen die voor ons een kamer hadden. Basic maar goed genoeg voor ons. Na wat bijgeslapen te hebben zijn we op pad gegaan om het eiland te verkennen. Het eerst wat ons opviel was de KOU!! Het was echt koud koud. Ik heb alle kleding aangetrokken die ik bijhad. We wisten eigenlijk meteen dat we dus hier niet lang konden blijven. Ondanks onze voedselvoorraad die we hadden gekocht op het Van Don Island/Cai Rong waren we niet voorbereid op het slechte weer! We hebben dus maar 2 dagen ge-ex-pe-di-tied en besloten om de koude eiland spoedig te verlaten!! Back 2 the civilication en the warmth!!!

Haiphong, zaterdag, 8 maart 2003.
Vanochtend per boot zijn we opgehaald om 06:30uur vanaf het Quan Lan Island om vervolgens in het gure met veel wind en kou een boottocht te maken van +/- 4uur naar Halong City (het vaste land). De boottocht ging gelukkig snel want ik (Doornroosje) kan bij al mijn trips en verschillende posities en vervoersmiddelen slapen! Om 10:15uur kwamen we in de harbour aan van Halong City waar we een nieuwe ticket kochtte voor 60.000Dong p.p. naar Haiphong. Een bootreis van +/- 2uur. In Haiphong aangekomen (nadat ik eerst een Vietnameze navy-man van m'n lijf heb moeten afschudden)hebben we via de LP een hotel gevonden! Hotel Du Commerce voor 10Dollar. In het hotel hebben we vliegtickets gekocht van Haiphong naar Ho Chi Minh City (Saigon) oftewel van Noord naar Zuid Vietnam voor 109Dollar. Met de trein waren we meer kwijt geweest alhoewel je onderweg ieder moment uit kon stappen. Maar i.v.m de tijd en het gemak kozen we het vliegtuig. Na alles geregeld te hebben zijn we onze kamer gaan inspecteren en een zeer warme lange douche genomen want op het 'onbewoonde' eiland njente warm water uiteraard. Na de uitgebreide douche de stad ingewandeld en alles wat we onderweg tegen kwamen geproefd en gegeten. Satees, springrolls, fruit, chocola etc..etc.. alsof we waren uitgehongerd!!! Geweldig om van de straat te eten!!! 's Avonds zijn we naar de Japanner gegaan waar ik grote happen wasabi met zalm heb gegeten! HEERLIJK! Elke dag denken we weer 'what a hard life we've got' Morgen 9 maart vertrekken we dus naar Saigon!

Saigon, zondag 9 maart 2003 19:01uur
Zojuist zijn we in Saigon geland en hebben vrij snel een guesthouse gevonden voor 5Dollar. Wat ik tot nu toe van Saigon kan zeggen is dat het net zo druk is als Hanoi en we zullen daarom hier niet te lang blijven! We moeten onze visa nog regelen voor Cambodia en al onze kleding moet echt gewasssen worden en we willen ff op asem komen. Zometeen dus op zoek naar bia Saigon om de gezonde dag te vieren.

Saigon, maandag 10 maart 2003 22:40uur
Vannacht niet of nauwelijks geslapen en tussen het gewoel door hebben we bijna elk uur een douche genomen! Jeeeeezus wat was het warm op onze kamer! Maar vandaag stond op het programma een dagje tempel en Cu Chi tunnels! M'n mobiele wekker ging om 06:30uur en we besloten direkt om uit-te-checken uit het guesthouse waar we zaten om vervolgens in een ander hotel in te checken met air-con want de warmte in het zuiden van Vietnam is echt niet te harden! We hadden dan ook een kamer met geen ramen en dus geen goede circulatie van zuurstof dan alleen de fan! Om 08:20uur met de bus vertrokken naar een zeer indrukwekkende tempel waar allerlei geloven samenkomen! Zoals Buddisme, Moslim, Katholisme etc.etc. Geweldig omdat te zien! In een soortje van Klux Klux Klan pakjes maar dan met verschillende primaire kleuren! Na een teleurstellende lunch te hebben gehad zijn we naar de Cu Chi Tunnels gereden (de trip hebben we via een travelagencie geboekt voor 4Dollar p.p) wat ook zeer veel indruk op me hebt gemaakt! Die Vietnamezen waren zo gek nog niet in de VC-war met de Amerikanen! Ik heb zelf ook nog door een tunnel gekropen om maar te voelen hoe het was geweest! Ook allerlei boobytraps en zelfgemaakte keukens en medicalroom in de tunnels! Geweldig!!! Sommige tunnels hadden een lengte van 250km. en liepen tot aan de Cambodiaanse grens! In 3 levels! de eerste tot 3 meter diep de tweede tot 6 meter diep en de derde tot 9 meter diep! Zelfs in hun eigengemaakte tunnels hadden ze boobytraps gemaakt als eventueel de Amerikanen de tunnels zouden ontdekken! De tunnels waren in de werkelijkheid 60cm bij 80cm. Ik zou er dus met m'n dikke pantat (reet) er nooit in kunnen passen dus zijn er voor de 'toeristen' aangepaste tunnels gemaakt! Zojuist hebben we met Marcus (Duitser) ge-dineert en de avond is nog lang,.........
Oowjah Milena en ik hebben een nieuwe hotel gevonden met airco en tv en balkon en 2 Kingsize bedden,........

Saigon, woensdag 12 maart 2003 08:22uur
Doefdoefdoefdoefdoef werd ik vanochtend wakker! Nadat ik gisteravond er achterkwam dat een gedeelte van m'n LAOS wepzait verdwenen is heb ik m'n verdriet weg gedronken. Ik kan het niet verkroppen waarom de txten ineens weg zijn. We hebben gisteravond ook nog 25 cd's gekocht! Mjah,...wel aso veel maar tis dan ook aso goedkoop! 10.000Dong per cd! (15.000Dong=1Dollar) tijdens het cd shoppen kan je op een heuse DENON de cd's beluisteren en ook nog een lekker biertje drinken. Om 22:00uur sleepte Milena me naar een restaurant waar we nog ff gingen eten! (ik geloof iets van chicken dat ik heb moeten eten). Maarrrrrrrr 's avonds een vent dus ook 's ochtends een vent (heb ik altijd een rare uitdrukking gevonden) naar het Internetcafe gerend en zat met SMART op goed nieuws te wachten van mensen die evt. m'n LAOS site hadden uitgeprint! Helaas,............
Maar goed. Vandaag krijgen we onze visum voor Cambodia dat betekent dat we morgenochtend richting Cambodia gaan reizen! We weten nog niet hoe we dat gaan doen? Boot of bus?
Vandaag zijn we ook naar het art museum en war museum geweest! Het laatste heeft me ontzettend geschokt! Ik ben 3 minuten binnen geweest en ben bijna kotsend naar buiten gelopen! De foto's zijn zeer aangrijpend en gewoon 'horroble'! Die KA-LOO-TUH Bush heeft helemaal NIX geleerd van al die oorlogen! Milena heeft alles bekeken en wat foto's gemaakt maar ik kon het echter niet verdragen! Walgelijk gewoon wat die Amerikanen hebben gedaan! Desalniettemin waren er natuurlijk ook Amerikanen die daar niet voor hun plezier waren,.....
Wat betreft m'n Vietnameze liefde voor het land. Na LAOS is Vietnam me eigenlijk tegen gevallen. Waar ik me het meest aan stoorde zijn de dubbelprijzen! Als je een ticket kocht voor een bootreis dan zie je op de billboard 2 prijzen! 1 voor locals en 1 voor 'foreigners' locals 30.000Dong en foreigners 60.000Dong. Zie je het al voor je? Sta je bij de Efteling bij de kassa, Nederlanders 15Euro, buitenlanders 30Euro,.........! Een overtreding van Art.1 van de Grondwet!!!! Waar ik me ook aan stoorde is dat je onwijs lastig wordt gevallen voor het kopen van ansichtkaarten of het nemen van cyclo's of mannen die je bijna met geweld willen meenemen op hun motorbikes!
Verder kan ik zeggen dat Vietnam een MOOI land is de mensen zijn over het algemeen zeer behulpzaam. Wat me trouwens ook opviel dat de vrouwen 's avonds gewoon in hun pyama door de straten wandelen. Milena en ik hebben leuke tijden gehad hier in Vietnam maar helaas na LAOS is op Indonesie na geen enkel land te evenaren!

Suus-An Rijborz, 12 maart 2003 18:54uur Ho Chi Minh City, Saigon, naamloze Internetcafee.

Suus-An in een Vietnameze becak!!